Автор Тема: Оксана Забужко: «Українське суспільство сьогодні позбавлене орієнтирів»  (Прочитано 656 раз)

0 Користувачів і 1 Гість дивляться цю тему.

Offline Feral Cat

  • Ветеран форума
  • ******
  • Повідомлень: 46419
  • Never give in!
Дуже велика і цікава стаття.
Рекомендую до прочитання, якщо вас цікавить Україна.


http://tyzhden.ua/Culture/197877

Щодо прогнозів… Якою буде країна через чверть століття? Почнімо з того, що в політичних рішеннях в Україні крок прогнозування — три місяці. На найближчі вибори. Політичний клас країни мислить так: «решаем проблемы по мере их поступления». Вони не мислять, як європейський політикум, століттями, навіть десятиліттями не мислять. У чому проблема суспільства, в якого нема інформаційного поля, в якому воно може себе бачити, а щоб себе побачити, щоразу мусить виходити на Майдан, усім миром, аби переконатися, що «разом нас багато»? Це знову-таки проблема самопізнання. Ми непристойно мало знаємо про те, якою є сьогоднішня Україна, у нас нема для себе достатніх «дзеркал». Кожна тусовка вариться в собі та не уявляє інших середовищ, і кожна, наділена медіаресурсом, говорить «за всю країну», як король Людовік. Пам’ятаєте заяви, що «в АТО більшість бійців російськомовні»? Всі це повторювали, я навіть цілу психологічну гіпотезу собі з того була придумала, а провели соцдослідження, і — упс… — виявляється, нічого подібного: якраз меншість, і навіть менше від середнього відсотка по країні… Це anecdotal evidence, «хвороба соцмереж»: коли я досвід свого кола вважаю загальною нормою, бо мені так комфортно. В результаті люди, доки не підуть на вибори чи на Майдани, не знають достеменно навіть власного міста, не те що країни. Я тут ще у виграшному становищі, бо я письменник, моя робота — слухати, що різні люди говорять, із різних суспільних страт, вікових груп, реґіонів, і, що називається, «брати інтеграл». І читач у мене теж не «локалізований», а розсипаний по всьому соціологічному спектру. І, при всій цій виграшній позиції, я не ризикну робити прогнозів на чверть століття: зараз дуже багато тенденцій ще «невидних», у стані формування, і розвиток не тільки України, а й всієї нашої цивілізації в найближчі десятиліття буде позначений стрибками, які намагатись прорахувати було б просто безвідповідально.

(Проект Антіна Мухарського «Національна ідея модерної України». Інтерв’ю з митцями, філософами, лідерами думок)

 
« Останнє редагування: Серпня 10, 2017, 06:51:16 06:51 від Feral Cat »
If you are going through hell, keep going.

Offline Старий

  • Hero Member
  • *****
  • Повідомлень: 1742
Дякую.
Розумна жінка.
Зараз почитаю.

Offline Feral Cat

  • Ветеран форума
  • ******
  • Повідомлень: 46419
  • Never give in!
Ми ще не усвідомили навіть її необхідності! У нас начебто освічені люди, не червоніючи, можуть публічно заявляти — мовляв, не треба про минуле, давайте думати про майбутнє. Достоту як більшовики в 1917-му — «з чистого аркуша»! І ніхто не каже, що якщо ви не володієте своїм минулим і не розумієте, звідки ноги ростуть у сьогодення, то як нація ви можете в кращому разі сидіти і дивитися телевізор. І ковтати те, що для вас зварили дорослі дяді в тих країнах, де володіння своєю історією — англ. Succession, «преемственность» у росіян — є абсолютно необхідним атрибутом правлячого класу, еліт, decision makers, тих, хто ухвалюють рішення. Європа — це місце, де знають свою історію. І тут, до речі, й відповідь на запитання, чому там Росії бояться. Можна скільки завгодно їм пояснювати, що Путін блефує, що навмисно лякає світ ядерною зброєю, тоді як насправді в РФ уже давно нічого не злітає, але вони все одно бояться. Їхній страх історичний, генетичний, якого в нас до нашого, як-не-як, власного байстрюка нема й близько — попри нашу пам’ять про Голодомор і пам’ять Другої світової війни. Ми Росії не боїмось, а європейці бояться. І в Кремлі цим прекрасно користаються. Бо що означає оте погрожування «Можем повторить»? 1945 рік — це 4 мільйони зґвалтованих Червоною Армією жінок у Європі. Чотири мільйони! Страшні смерті від групового зґвалтування, розтерзані 12-літні дівчатка, каліцтва, безпліддя на все життя, сотні тисяч поламаних доль… Такий «тихий голокост» жіночий — аж до 2000-х років не рушена культурою, витіснена в зону мовчання масова трагедія, тільки на рубежі ХХІ століття перші публікації почали з’являтись, українською, до речі, знаменитий щоденник Марти Хіллерс «Жінка в Берліні» досі не перекладений, а його треба, як «Щоденник» Анни Франк, у школах вивчати… Вдумайтеся… чотири мільйони зґвалтувань, про які не можна було ані жертвам плакати вголос, ані говорити в сім’ях… два покоління!

Ми нині тільки починаємо думати, як на нас відбивається Голодомор, що таке травма третього-четвертого покоління… А виявляється, бувають ще жорстокіші національні травми, ніж Голодомор: це коли вам армія переможця, як на зоні, поґвалтувала всіх жінок, тисячі померли від перелому хребта, сотні тисяч скалічіли, а ви шістдесят років не смієте про це згадати вголос і ще й покірно дякуєте, що вас визволили від фашизму. Це — жах, як гіпноз, на покоління паралізує волю… Плюс є ще синдром «малих народів», які бояться Росії, бо вона «велика», «задавить масою», — як у фінів, які в 1940-му чудом відстояли свою незалежність, але мені розповідали люди, чиї батьки були на тій Зимовій війні, що солдати вже були настільки поморені, що засинали в окопах, і їм у лід вмерзало волосся, коли починалася стрілянина, не могли підняти голову, скальпи в землі лишалися… Хто захоче таке «повторить»? На цьому страхові й паразитує Кремль, залякування — класична логіка терориста. А в нас страху перед Росією немає — бо це ми цього голема породили, і ми ж таки були кістяком його армії, завжди, ще від козацьких часів, всі його перемоги — за наш рахунок. Завважте, Росія за ці три століття перемагала тільки в тих війнах, де перемога була в національних інтересах України! Проти Туреччини наші козаки воювали «за своє» — за південний степ і доступ до моря, і в Другій світовій, хоч якій страшній, ми нарешті завершили завдяки Москві, хоч і з муками, криво й неповно, «проект Хмельницького» — прогнати поляків з українських етнічних територій… Я безоціночно це кажу, просто треба розуміти: тільки після того цей союз «братніх народів» втратив для України історичний сенс, 300-літній сюжет вичерпався. Залишилась наша відповідальність — звільнити світ від породженого нами монстра. Це не історична місія, як ви кажете, не надзавдання. Це історична відповідальність. Треба за собою прибирати, як я закликала ще в «Хроніках від Фортінбраса». І аж лише тоді ми вийдемо «на ясні зорі, на тихі води, у мир веселий, у край хрещений». І можна буде говорити про вільну творчість українського народу в усіх сферах життя — не обтяжену історичними гріхами.
« Останнє редагування: Серпня 09, 2017, 11:59:45 23:59 від Feral Cat »
If you are going through hell, keep going.

Offline Feral Cat

  • Ветеран форума
  • ******
  • Повідомлень: 46419
  • Never give in!
В тому числі й всіма національними комплексами, і, відповідно, отою лютою справді заздрістю «всередині», між своїми, через яку люди не можуть об’єднатися в структуру для спільної перемоги, бо кожен відпихає другого ліктями: «Чому він, чому не я?» Усім рекомендую комедію 1896 року несправедливо забутого чарівного Володимира Самійленка, яка називається «Дядькова хвороба»: про те, як наш поміщик вирішує стати великим поетом. Він має собі хутірець, хатку-сіножатку-і-ставок-і-млинок, живе безбідно, і тут племінник йому, студент, привозить «Кобзаря» Шевченкового, і дядько собі думає — ов, дивись, це ж по-нашому написано, значить, і я так зможу! І буде і в мене слава, і мене люди читатимуть, і плакатимуть. Дуже смішна комедія, і дуже точно продіагностовано оцей синдром честолюбця в суспільстві без ієрархії — «а чим я гірший?» Племінник намагається дядька «лікувати», засипає його шедеврами світової класики, щоб дядько побачив своє місце на тлі великих і засоромився, але дядька не зіб’єш: ну й чим, каже, ці вірші кращі за мої — що він Байрон, а я Бовкало? Так це ще не така велика різниця… Ось це в нас є, це наша колоніальна спадщина, яка нам ще довго заважатиме. Заздрість — це продовження гордині. І коли це все не має виходу, точки прикладання, перспективи, масштабу, то сходить на рівень кайдашівщини, на рівень війни за грушу на межі. «Кайдашева сім’я» в цьому аспекті дуже цікавий текст, і дітям він недарма подобається, хоч насправді не дуже-то він і дитячий. Бо це повість про українські комплекси, вся ця «рубанина» в родині, де всі затяті, амбіційні й горді. Хто така ця провербіальна Кайдашиха, чому вона всіх заїдає живцем? Бо її «до пана в кухарки брали», і вона вимагає до себе за те особливого ставлення — вона краща за інших, вона теж майже пані! Той типаж, який потім у совєцьких чиновницях розцвіте пишним цвітом, і аж до сьогодні. Просто перечитайте «Кайдашеву сімʼю» — і ви побачите модель дисфункційного суспільства в мініатюрі. Причому чоловіки ще більше «розвалені» від жінок, бо жінки міцніші, живкіші, в них вектор вітальності дужчий. А дядьки? Дядьки — бухають. І епічна чвара вибухає між Карпом і Лавріном — через грушу. Пока вона не всохла. Наш наймасовіший вид активності — кайдашівщина, дрібничкове заїдання, бо енергія шукає собі точки прикладання. Інакше вона розвалює людину зсередини. І найголовніша проблема, яка мене найбільше засмучує, — та сама, яку ще Кобилянська назвала: «не смерть страшна, а наша темнота».
« Останнє редагування: Серпня 10, 2017, 12:07:00 00:07 від Feral Cat »
If you are going through hell, keep going.

Offline Декодер

  • Ветеран форума
  • ******
  • Повідомлень: 5872
  • Стать: Чоловіча
  • "Русский мир" мертв...
Залишилась наша відповідальність — звільнити світ від породженого нами монстра. Це не історична місія, як ви кажете, не надзавдання. Це історична відповідальність. Треба за собою прибирати...

Ого, це сильно.
Тобто "я тебе народив, я тебе вбью" - це теж була інверсія?
А справжній адресат вислову - Московія?

Offline Feral Cat

  • Ветеран форума
  • ******
  • Повідомлень: 46419
  • Never give in!
Можна й так пояснити. :smilie5:
If you are going through hell, keep going.

Offline Feral Cat

  • Ветеран форума
  • ******
  • Повідомлень: 46419
  • Never give in!
Чому націонал-демократичний рух в Україні початку 1990-х не витворив нового українського політичного класу? У чому їхня найбільша помилка, через яку «маємо те, що маємо»? Адже то був дуже короткий історичний проміжок, коли, як казала одна моя приятелька, «наши к власти пришли»… І я не про «недобиту владою» українську інтелігенцію покоління Дзюби, Павличка й Ліни Костенко кажу, я маю на увазі дисидентів, колишніх політв’язнів, тобто тих єдиних, хто в СРСР мав досвід політичної боротьби й роботи у справжніх, не фейкових громадських організаціях. Далеко не всі з них вижили, але з тих, хто вижив, багато перед розвалом СРСР пішло у владу, «рятувати Україну». Серед них були, звичайно, й завербовані КҐБ, і той самий Народний Рух таких агентів впливу в своїх лавах мав… Але то був короткий проміжок часу, коли «відкрилися дверцята», і якщо б вони тоді всі виступили єдиним фронтом, з чіткою програмою, то за ними пішла б політично перспективна молодь, уже готова їх чути, така була і у Верховній Раді першого скликання, і серед мого покоління — тодішніх 30-літніх… Тож якби була «точка зборки», то націонал-демократи, так би мовити, як тоді їх називали, отримали б шанс стати істеблішментом і задавати в українській політиці свої правила, а не просто навчити стару уересерівську номенклатуру «нових слів», замість цитат із Леніна, до чого фактично й звелась їхня історична роль у добу незалежності, — допомогти «перефарбуванню» старого УРСРівського фасаду.

А міг скластися новий політичний клас — інакше, ніж він склався по тому. За дисидентурою я не те щоб спостерігала осторонь, я спілкувалася з ними змалку — «дядя Женя», як я малою називала Євгена Сверстюка, — це ж він мені, дитині, книжку про Вінні Пуха подарував, на якій я виросла, я ж бачила зсередини «кухню» цього середовища, бачила, як їх по одному «висмикують» зі сфери політичного впливу, кого підкупами, кого інтригами, і все їхнє «державотворення» розвалюється… Нині дуже цікаво спостерігати за false memories — є такий поширений психологічний феномен, коли люди, які були навіть учасниками, а не просто спостерігачами подій, потім цих подій не пам’ятають, а «пам’ятають» як нібито реальне те, чого насправді самі не переживали, а десь чули чи вичитали, — така-от аберація пам’яті. І потім вони розповідають це історикам — а ті приймають це за добру монету й тиражують далі. Я от була на телепрограмі, присвяченій річниці Чорнобиля, і молоді історики, які тоді, в 1986-му, ще і в дитсадок не ходили, з пресерйозними обличчями мені там розповідали, як у 1986-му в нас «почались протести», — їм однаково, що 1986-й, що 1989-й, того, що в ті останні роки СРСР різниця в кілька місяців могла означати цілу «геологічну епоху», вони не розуміють, я аж за голову вхопилася: хлопчики, схаменіться, які «протести», хто б на них у 1986-му прийшов, коли взагалі перший «громадський» мітинг у Києві щойно 1987 року відбувся — санкціонований, аякже, просто не райкомом чи ЦК КПУ організований, а новоствореною екологічною організацією під орудою Щербака, і це така чудасія тоді була, що люди на дахах сиділи. Чи ви хоч приблизно уявляєте, які ми всі зашугані тоді були, «больше трех не собираться», бо зразу міліція прибіжить, — в який бетон життя в Україні було закатане?.. Так що складно сьогодні судити те покоління — чи могли, чи не могли вони впоратися з історичним викликом, до якого були не готові.
If you are going through hell, keep going.