5.03.2020, Фолкскрант
Російські маніпуляції і саботаж розслідування МН17Гарна стаття. Теж нічого нового для нас, але все по поличках.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/russische-manipulatie-en-sabotage-in-mh17-onderzoek~v335877/Оскільки матеріалу багато, а часу мало, даю гугл- переклад.
Російські маніпуляції та
саботаж у дослідженнях MH17Після того, як рейс MH17 зазнав аварії на Сході України, починається неприємний бій за правду. Москва використовує свою горезвісну службу військової безпеки, ГРУ, обробляє членів слідчої групи та відправляє елітну команду до Роттердаму.
Хяйб Моддерколк та Том Крелінг
5 березня 2020 р. 5:00 ранку
Одразу після катастрофи польоту MH17 у 2014 році Росія заперечує будь-яку причетність до падіння літака. І якщо судовий процес проти трьох росіян та одного українця розпочнеться наступного понеділка через їхню участь у краху, Росія продовжить це робити.
Тим не менш, є два повідомлення про розслідування катастрофи, в яких детально про те, що ракету "Бук" вистрілили з території України в руках проросійських сепаратистів. Ракета, яку вистрілили з установки Бук, яка приїхала з Росії і була повернута в ту саму країну після катастрофи. Окрім публічних заперечень, останніми роками Росія також намагалася зірвати і саботажу розслідування обставин нападу на рейс MH17. З розмов де Фолкскранта з тими, хто безпосередньо задіяний, виходить, що країна використовувала для цього членів горезвісної служби військової безпеки. Це призвело до складних ситуацій для голландських дослідників, залучених поліцейських та спецслужб. Тому що, намагаючись впоратися з російською тактикою, яка постійно змінюється, їм також довелося працювати з Росією, кожна зі своєю роллю.
Відео: AP
Хаос у міліції: хто розслідує?Верхівка Національного департаменту карного розшуку прощається з колегою в стильному ресторані на річці Лінг у четвер, 17 липня 2014 року, коли телефони відвідувачів починають вібрувати. Вони просто включають стартер, коли надходить прес-сигнал. Літак розбився. Кількість смертей швидко зростає: 21, 43. Телефони присутніх продовжують дзвонити. Голландські жертви, пристрій, який вирушив з Амстердаму, можливо, багаторазове вбивство: це питання голландської поліції. На місці проводиться розподіл завдань. Вони відправляють десерт назад; більше немає часу для цього.
Поліція переходить у наступальну позицію. Сотні працівників міліції звітують, намагаючись зібрати якомога більше матеріалів. Битва за правду про MH17 розпочинається негайно. Ранком вранці 18 липня, о 6.15 ранку, українські спецслужби розміщують в Інтернеті помилкові розмови російських сепаратистів. «Який літак? Зброя? »Можна почути. "Ні, нічого з цього. Цивільні речі. Туалетний папір, медичні матеріали, рушники, такий безлад ».
З будинку в Санкт-Петербурзі молоді росіяни публікують понад 100 тис. Твітів на MH17 протягом перших трьох днів після катастрофи, щоб звинуватити Україну. Російські солдати, які перебувають в Україні, починають видаляти повідомлення у Facebook та повідомлення в Twitter. 25 липня на сторінці Вікіпедії катастрофи відрегульовано висоту ракети Бук від правильних понад 10 кілометрів до 7 кілометрів. IP-адреса стосується Кремля.
Відповідь поліції Нідерландів настане незабаром. На другий день поліція попросила фахівців з командної злочинності та розвідувальної служби AIVD зробити "фотографію" в Інтернеті. Збережіть все, що є російською. 350 мільйонів веб-сторінок соціальних мереж та форумів, на яких старші російські солдати також діляться компрометуючими даними, які згодом видаляються. Це силове поле, в якому голландські дослідники повинні виконувати свою роботу: катастрофа в зоні конфлікту, в якій дві країни стикаються один з одним і звинувачують один одного у розбитому літаку.
Щоб прочитати та опрацювати всі ці повідомлення російською мовою, поліції терміново потрібні російські перекладачі. Двадцять поліцейських відповідають на дзвінок через власну внутрішню мережу - AIVD перевірятиме їх. У перші дні у поліції виникли занепокоєння щодо такого заїзду. Чи відома організація про ризики підриву Росії? Хіба такий дзвінок через інтранет не надто помічений? Не всі працівники міліції, які беруть участь у розслідуванні MH17, проходять скринінг А. Згодом стане ясно, що зовсім не зрозуміло, хто всі брали участь у розслідуванні: якщо поліція хоче роздати пільги, не існує повного огляду приблизно 450 поліцейських, які допомагали в розслідуванні MH17.
Спільно з українською слідчо-розвідувальною організацією СБУ співробітники міліції, які їдуть до Києва одразу після катастрофи, працюють разом. Ускладнює те, що СБУ походить від старого КДБ: кожен старший за 40 років має історію сумнозвісної секретної служби Радянського Союзу. Той факт, що голландські поліцейські в Україні отримують телефонний дзвінок від СБУ, щоб зателефонувати в офіс, підкреслює підозру деяких працівників міліції. Але поліція навряд чи приділяє цьому увагу, потреба в цьому занадто велика.
Причетна особа: "У перші кілька місяців ніхто в поліції не переймався захистом слідства". Він відкинув занепокоєння щодо можливих спроб злому.
Кремль розгортає членів елітного підрозділу 29155Поки одного дня після катастрофи море квітів росте в залі вильоту 3 на Шипхолі, три члени Голландської ради безпеки вже в літаку до української столиці Києва для технічного розслідування катастрофи. Окрім кримінального розслідування, це вже друге офіційне розслідування щодо MH17. Члени Голландської ради з безпеки також контактують з першого моменту з колегами з МАК, Російського міждержавного комітету з авіації. Ці експерти знають одне одного роками і довіряють один одному. Голландська особа, яка бере участь: "Цілісність членів МАК не обговорюється". Одразу після приїзду Голландська рада безпеки запитує радіолокаційні зображення, коли MH17 розбився. Відповіді немає.
Вже протягом перших кількох днів Голландська рада безпеки зауважила, що MH17 є політично звинуваченим. Голландська рада з безпеки (OVV) повідомляє, що працівників МАК замінює російський п'ятичленний "державний комітет". Новий керівник команди - Олег Сторчевий, колишній пілот російської служби, що забезпечує президента та державних службовців. Пізніше він став главою Росавіації, авіаційного регулятора. Знову голландська рада безпеки запитує радіолокаційні зображення.
Група дослідників зустрічається 18 липня в Міністерстві транспорту в Києві. Є дослідники авіації з Нідерландів, Австралії, України, Великобританії, є делегація Малайзії та одна з Росії. Мета цього першого інтерв'ю - ознайомитись, узгодити розподіл завдань та потрапити в зону катастрофи. Через два тижні вони знову зустрічаються в українському міністерстві. Вони обмінюються в стандартній конференц-залі - пляшка з водою, чашка кави, блокнот на темних дерев'яних столах - практичні питання. Голландці ще не знають, що пізніше їм знову доведеться мати справу з іншими росіянами.
Члени Ради досліджень повертаються до Гааги 11 серпня. Вони наполегливо працюють над звітом з початковими висновками, який вони повинні опублікувати на початку вересня. 22 липня дослідницька група отримає доступ до магнітофона та кадрового диктофона Boeing, який був знятий. Дані на пристроях зачитуються через два дні у Великобританії в присутності представників міжнародної слідчої групи. Потім яскраво-помаранчеві коробки приїхали до Нідерландів і зберігалися в спеціальному сейфі в приміщенні Дослідницької ради щодо Ганни ван Саксенлаан у Гаазі. Щоб впевнено знову слухати диктофон, голландська рада безпеки просить малайзійських пілотів приїхати до Гааги. Бесіди в кабіні між пілотами ведуться їхньою мовою. Тільки фахівці з Малайї та з авіації можуть відпрацювати розмови та використовуваний шланг.
У той самий період до Нідерландів також приїжджають два члени підрозділу 29155, що входять до складу військової групи ГРУ. 29155 - горезвісна одиниця ветеранів війни, яка в останні роки брала участь у різних дестабілізуючих операціях в Європі - таких як спроба отруєння болгарського торговця зброєю у 2015 році, невдалий переворот у Чорногорії в 2016 році та отруєння російського колишнього шпигуна Сергія Скрипаль у Лондоні у 2018 році з нервовим газовим новіхоком. Підрозділ 29155 знаходиться під керівництвом видатного російського солдата Андрія Авер'янова.
Дані, якими поділився дослідницький колектив Bellingcat з Volkskrant, показують, що Авер'янов приземляється в Нідерландах у п'ятницю, 22 серпня, рейсом 2550. Він подорожує з колегою Сергієм Павловим, членом 29155, причетним до отруєння болгарського торговця зброєю. Вони три дні перебувають у Нідерландах, перш ніж відлетіти назад. Що вони роблять у Нідерландах, невідомо. Голландські спецслужби пропускають свій приїзд. Пізніше джерело розвідки каже: "Але стосунки з MH17 очевидні".
Через півроку, коли розслідування у самому розпалі, до російської слідчої групи приєднуються два нові члени. Це стосується двох чоловіків, Захара Омарова та Михайла Круша, які обоє мають історію військової служби ГРУ і досі мають хороші контакти. Круш - генерал в російській армії, який також був у новинах незабаром після катастрофи MH17. В інтерв'ю він заявив, що малоймовірно, що літак був збитий ракетою "Бук". "Немає свідків, які бачили запуск Бука в той день". Омаров - це непомітна маленька людина, мало що відомо про його кар'єру. Він частіше подорожує Європою, про що свідчить його туристична віза, яка вже була видана до катастрофи MH17.
Якщо імена російської делегації відомі, дзвони тривоги переходять до військової розвідки MIVD. Ця служба стежить за військовими шпигунами та попереджає голландську Раду безпеки про двох членів ГРЕ. MIVD також відправляє спостережну групу, яка слідкує за чоловіками. Вони також вимірюють телефонні розмови. Непомітний Омаров, як і глава делегації, схоже, дзвонить після кожної зустрічі з номером телефону в Кремлі. Спостереження чоловіків також показує, що вони прагнуть інтенсивного контакту з малайзійськими дослідниками. MIVD фіксує спроби "зірвати розслідування аварії зсередини", як називає це одне джерело. Пізніше прем'єр-міністр Малайзії відмовив би міжнародне розслідування щодо MH17 як "політично мотивованого" та заснованого на "чутках".
Круш приїжджає до Нідерландів один раз, Омаров - двічі. Він також присутній у ангарі на військово-повітряній базі Гілзе-Рієн 11 серпня 2015 року, коли міжнародні слідчі розглядають аварію літака, що складається з тисяч великих і менших частин - з платформи.
У цих уламків є історія. Голландська рада з питань безпеки хоче з'ясувати технічну причину катастрофи та потребує якомога більше матеріалів. Фрагменти йдуть з зони конфлікту поїздом до Харкова, а потім контейнерами на вантажівках до Нідерландів. Між уламками також є частини ракет, які містять інформацію про використану зброю. Голландська рада з питань безпеки хоче захистити це, але боїться, що місцеві сторони отримають вітер від цього. "Ми свідомо ділилися інформацією про системи озброєння та контейнер, в якому вони зберігалися", - каже один із причетних. Однак на кордоні одна вантажівка, в якій утримуються ракетні частини, заарештована та розслідується місцевими прикордонниками - у малому комітеті, який знає про чутливий транспорт, є витік.
Частини все ще захищені після прибуття в Гільзе-Ряйен. Це також викликає дискусії в Нідерландах: спецслужби хочуть самі проаналізувати ракетні частини; Голландська рада з питань безпеки хоче використовувати їх як доказ. Рада виступає на перший план. Врешті-решт, майже 8000 дрібних і більших творів приходять до Гілзе-Ряйен. Там кабіна Boeing 777-200 ретельно реконструйована. Ліва сторона пронизана сотнями "високоенергетичних частинок" з голови ракети.
Грабіжники та чоловіки в чорних шубахГолландській раді безпеки та поліції досить зрозуміло, що їх робота привертає особливу увагу. Шість членів ради перебуватимуть у Харкові та Соледарі з 3 по 8 серпня 2014 року, приблизно за дві години від місця катастрофи. До них надзвичайно часто звертаються молоді жінки ввечері після роботи в готелі. Деякі говорять голландською. Те саме відбувається з поліцією Києва. Члени голландської ради безпеки, які збирають фото- та відеоматеріали та мають домовленості з міжнародними делегаціями, є стандартними "типами в чорних шкіряних куртках". Вони залишаються близько п’ятдесяти метрів. Причетна особа: "Ніяких необгрунтованих цифр"
Голландці також помічають, що номери готелів на сході України прибирають дуже часто - іноді тричі на день. Члени Нідерландської ради безпеки щодня змінюють SIM-карти і не обговорюють зміст дослідження по телефону. Присутні військові війська менш обережні: незважаючи на поради служби військової безпеки, деякі солдати беруть із собою власний телефон. Після повернення деякі телефони виявляються зараженими шкідливим програмним забезпеченням - телефони знищуються.
Влітку 2015 року серед поліції існує невелика паніка, коли працівник втрачає звіти про інтерв'ю щодо MH17. Він припаркував свій автомобіль на парковці в готелі Van der Valk Hotel De Bilt і забув зняти свою валізу. Коли він повертається з обіду, його вікно розбито, і валіза пішла. Поліція розслідує крадіжку, але приходить до висновку, що це "нормальна" вкраплення. Увірвалися кілька автомобілів, і ніяких стосунків з MH17 не було.
Через кілька місяців його знову вдаряють. Спеціаліст з радіолокаційних систем з Голландської ради безпеки вже деякий час підозрює. Він кілька разів бачить підозрюваних в офісі Науково-дослідної ради в Гаазі і повідомляє про це внутрішньо. Нас спостерігають, каже він колегам. 10 лютого 2016 року працівник Голландської ради безпеки бачить, що у вікно його автомобіля ввірвалося. Грабіжники обшукали його автомобіль та вилучили бортовий комп'ютер із навігаційними даними.
У той самий період також потрапив захисник. Грабіжники беруть із собою різні USB-накопичувачі.
Російські хакери шукають мішеньВідповідь до осені 2015 року, голландські дослідники також мають бути на вашому цифровому рівні. Звет голландської заради з безпеки Майже готовий, коли рада получит попередження від DISS про Закінчення терміну Дії контракт з Fox-IT. ОХОРОНА Компанья Делфт Контролює мережа, но контракт Діє до 1 вересня 2015 рок, тоді як рада хоче опублікуваті залишкової звет через кільку тижня. MIVD підтримує, що це залежить від ситуації
Голландська рада з точки зору безпеки хоче продовжити контракт із Fox-IT, але правила закупівель переходять з усіма потребами. Тож нової партії (OnSight) бере на себе безпеку з 1 жовтня - Fox-IT залишається довше. 29 вересня о 10.31. Пошта пересилає його на sftp.onderzoekraad.nl; справжній домен. Чоловік з'явився із паролем та тим самим користувачем. Відразу після цього він був підозрілим і робить внутрішнє тривогу. Голландська рада безпеки захищає всі паролі та іншу форму MIVD.
Ій дая заважає російського хакери Fancy Ведмідь (такоже відомий як APT28) своєчасно зловжіватіте життя без доступ до голландської заради безпеки. Фантазії Ведмідь домів domainonderzoekraad.nl без жодних "s", як в офіційній назві. Голландський рада безпеки НЕ сообщает про СПРОБА вкраплення: організація НЕ хоче прійматі поліцію до комп'ютерних систем, що містять інформацію про Розслідування.
Через три роки буде ще одна спроба злому, але це справді є тонка. 201е весни 2018 року, коли на Schiphol приєдналися чотири росіяни: два хакери від Fancy Bear та два учасники ГРУ. Їх шукають до Гаагі та намагаються зламати OPCW із спеціальною технікою у багажних автомобілях. MIVD ловить їх у навчанні. Детальніше провести прес-конференцію між міністерськими оборонцями Енком Біджвельдом та директором MIVD.
Альо, что Біджвелд не говорити во время пресс-конференции, - це ті, что Росіяни такоже їдуть до Роттердама за ЧОТИРИ дні, что сморід перебувають у Нідерландов. Там вони включаються в національну прокуратуру, також проводять дослідження MH17. У своїх автомобілях є обладнання, яке підтримується Wi-Fi. MIVD відслідковує членів GROW, але не втручається, використовуючи джерела, і росіяни мають бути о. Занадто далеко, щоб зламати міжури поліції.
Інтерес до розгляду MH17 також очевидний із ноутбука "Серебряков" - одного зі спійманих хакерів. У свого комп'ютері DISS знаходится дані Wi-Fi з готелю в Куале-Лумпурі, Малайзія, де віни пров тиждень и в грудні 2017 року влаштував операції проти членів малайзійської слідчої групи.
Затримка і розгубленістьРосія підтримує зовнішній вигляд гладкої співпраці для зовнішнього світу. Візьміть радіолокаційні зображення, які Голландська рада безпеки вимагає від державної комісії одразу після катастрофи. Росія спочатку заперечує наявність радіолокаційних зображень. Вони вже були б видалені. Коли наприкінці серпня 2014 року різні росіяни приїжджають до Нідерландів, вони говорять про "відеозображення" екрану радарів. Вони все ще існують. А пізніше Голландська рада безпеки дійсно отримує відео з радарних зображень. Переконатись у його достовірності неможливо.
Якщо Голландська рада безпеки продовжить запитувати необроблені дані, тоді Росія надасть радіолокаційні зображення. Але коли на це дивляться фахівці ради, виявляється, що дані не відповідають очікуваному формату. Зазвичай радіолокаційні зображення складаються з 64 біт, але дані, які передають росіяни, - 32 біти. "Тоді ви знаєте, що чогось не вистачає", - сказав один із причетних людей.
Або візьміть тлумачення фактів. Члени міжнародної слідчої групи часто узгоджуються з російськими колегами під час обговорень - якщо це стосується технічних деталей. Поки не довелося дійти висновку, каже один із причетних людей. "Було одноголосно встановлено, що MH17 був збитий ракетою" Бук ", але російська делегація залишається твердим учнем: Бук прийшов з іншого напрямку".
Чи була Москва успішною своїми діями?Чи успішні російські спроби? Запитайте залучених дослідників, і вони кажуть "ні", зрештою, ні. Розслідування ускладнилося, з’явився шум і недовіра, але це не вплинуло на висновки. По-іншому спроби успішні. Незадовго до початку судового розгляду, що настає в понеділок, офіційні веб-сайти з 2016 року з’являються на різних веб-сайтах, які були захоплені хаком чи витоком. Сюди також входять офіційні повідомлення військової розвідки MIVD. Хоча контекст відсутній, а деякі документи у гігантській справі плутаються, документи призводять до плутанини - з боку судової влади цікаво, звідки вони беруться, та з людьми, які критично стежать за розслідуванням.
Документи з ентузіазмом цитують російські ЗМІ, щоб обґрунтувати те, про що говорив уряд Росії після катастрофи: Росія ні до чого.