Полку порохоботів прибуло
Тарас Чорновіл
5 год ·
Доброго дня всім! Вибачайте за тривалу відсутність. Я трохи знову відірвався від цивілізації в одному з закутків Львівщини, а тут інтернет та мобільний зв'язок із перебоями. Але мав сьогодні включення телефоном на 112-му щодо можливого зриву введення в дію електронного декларування, тож довелося трохи перед тим покопатися в матеріалах. Поділюся кількома своїми суб'єктивними висновками.
Найперше, щодо шуму, який знову зняли представники zrada.ru. У них же все просто - якщо щось не гаразд, то винен президент. Порошенка можна любити чи недолюблювати, справа персональна, але ж самих себе на глум так примітивно виставляти таки не слід. Вивчайте "матчасть", шановні. Система антикорупційних органів вибудувана так, що до створення НАБУ й САП президент має певне, хоча й доволі ритуальне, але все ж відношення. НАЗК, на противагу цьому, є повністю відділеним від інституту президента органом, зав'язаним на КМУ, як, до речі, й Держслужба спецзв'язку, що є повністю підзвітною уряду. А складність пошуку винних ще й зростає через те, що обидві структури та їх штат і керівництво формувалися ще минулим Кабміном й перейшли до Гройсмана ніби у примусовий спадок (згадайте, як переформатовувалася коаліція після дезертирства "дюже принципових"). Тепер довго будемо розколупувати, чи ті персонажі, які винні у зриві термінів або в неправильних рішеннях, були нав'язані тримачами золотої акції, чи були прийняті за взаємною згодою... Хоча це вже не матиме принципового значення, хіба для правоохоронців, бо покарати тих, хто виготовив сумнівної якості програмне забезпечення, хто його погоджував або вчасно не прореагував - річ принципова. Судячи з доволі жорсткої реакції прем'єра, керівник ДССЗЗІ Леонід Євдоченко навряд чи втримається на посаді, попри підтримку Народного Фронту. Напевно й не уникнуть відповідальності розробники софту, які не забезпечили належного захисту системи від злому. Як оцінювати в цій ситуації членів НАЗК - як жертву, чи як співвідповідачів - сам гублюся. Якщо формально, то даний орган усе ж потерпіла сторона, оскільки він не може навіть прийняти документацію та самостійно провести перевірки без ДССЗЗІ.
Серйозніша проблема, точніше дві: чим нам це загрожує та який алгоритм виходу зі ситуації обрати.
Щодо негативних наслідків, то вони можуть дійсно бути значними. Невведення в дію своєчасно системи електронного декларування загрожує відтермінуванням чергового траншу МВФ на 3 млрд $ (а українській гривні для міцності він саме зараз не завадив би), 1,2 млрд $ макродопомоги від ЄС, ще ряду фінансових проектів. Крім того, згадаймо, це остання нереалізована вимога з "безвізового пакету" із ЄС. Враховуючи лобістські зусилля Раші та хитку позицію кількох європейських держав, це може бути використано як формальний привід перенести питання на наступний рік. Тому ціна питання особливо висока. І тут уже зрив процесу та його наслідки "доброзичливці" неодмінно
обернуть проти Президента, але й нам усім це вельми дорого коштуватиме.
А тепер про шлях виходу із ситуації. Прочитав сьогодні грунтовну статтю на Економічній правді якраз із цього приводу. Там автори провели дійсно серйозний аналіз, нема заперечень, але коли доходиш до висновків, завіяло певною однобокістю. Я не про той дивний пасаж, як авторам хотілося, але не вдалося знайти безпосередню вину Президента, однак вони такої надії не полишають... Це типова для Укрправди легенька політична закомплексованість. Я про інше. Вони співставляють два виходи: "поганий і ще гірший". Перший - це відтермінувати введення першого етапу електронного декларування, тобто зірвати терміни. Другий - вводити вчасно, але з проблемним і недостатньо захищеним софтом у тестовому режимі, побоюючись, що злодійкуваті чиновники скористаються цим, щоб виправдати свої "помилки" ніби то "стороннім втручанням". Автори, а вслід за ними й чимало експертів підняли шум, що другий спосіб зовсім неприйнятний, хоча й перший теж "не медом намазаний". І вже, виходячи з цього
нападають на Порошенка за те, що він жорстко вимагає вчасно ввести систему електронного декларування.
А я б не був настільки категоричним.
Найперше, це ще питання, чи таки вдасться відкрутитися брехливим чиновникам при вчасному введенні системи, хоч і з проблемами її захисту від втручань. Перевірка фактів зовнішніх проникнень, зломів, їх спрямованості теж може нейтралізувати злодійські викрутаси. Крім того, запідозреного крутія можна перевірити й іншими методами та органами (у НАЗК є ж і інші інструменти). Сам факт спроби викрутитися, зіславшись на хакерську атаку, вже буде додатковою підозрою. Тому в цій частині я катастрофи не бачу, хіба додаткові проблеми. А от у зовнішньому вимірі вчасний запуск системи електронного декларування таки приніс би країні помітніші вигоди й перспективи.
Коли я пишу про вчасне введення в дію, то, на жаль, маю на увазі вже не чітко 00 годин 15-го серпня. Бо вже чисто фізично здійснити відповідні дії не вдасться. Мова йде про затримку на дні (максимум на тижні), а не на місяці.
І зовсім на останок, дуже неприємно, коли основний шум починають піднімати саме ті, хто свого часу найбільше спричинилися до того, що даний закон не був вчасно прийнятий. Їхня багатомісячна затримка якось призабулася. А дарма, бо забуте зло неодмінно породжує рецидиви..