F-16 Fighting Falcon — «сокіл, що б'ється») — багатофункціональний легкий винищувач, розроблений компанією General Dynamics в США. У 1993 General Dynamics продала свій авіабудівний бізнес компанії Lockheed Corporation (нині — Lockheed Martin). Завдяки своїй універсальності і відносно невисокої вартості F-16 користуються успіхом на міжнародному ринку озброєнь, перебуваючи на озброєнні 24 країн. F-16 є наймасовішим винищувачем четвертого покоління — на 2009 рік побудовано понад 4400 машин. Хоча F-16 більше не будується для ВПС США, він усе ще виробляється на експорт.
Історія
Розроблений компанією General Dynamics в США, розробки передсерійних літаків були початі в 1974 році. З середини 1975 по 1978 рік випущено 15 перших літаків. З кінця 1976 до середини 1978 року проведені всі льотні випробування, в 1978 році почалися постачання літаків F-16 ВПС США.
У 1993 General Dynamics продала свій авіабудівний бізнес компанії Lockheed Corporation (в даний час — Lockheed Martin). Завдяки своїй універсальності F-16 користуються успіхом на міжнародному ринку озброєнь, перебуваючи на озброєнні 24 країн. F-16 — це найбільший і, ймовірно, найзначніший західний проект в області винищувальної авіації. Дотепер побудовано понад 4000 машин. Хоча F-16 більше не будується для ВПС США, він все ще виробляється на експорт.
Характеристики
F-16 є монопланом з середньорозташованим крилом і двигуном в хвостовій частині фюзеляжу. Плавне зчленовування крила і фюзеляжу дозволяє забезпечити створення фюзеляжем додаткової підйомної сили на великих кутах атаки. Конструкція на 78,3% виконана з алюмінієвих сплавів, 4,2% складають титанові сплави, 4,2% — вуглепластик і 3,7% — сталь.
Фюзеляж типу напівмонокок суцільнометалевий. Кабіна обладнана регенеративною системою кондиціонування і наддуву. Катапультоване крісло фірми «Макдоннелл-Дуглас» ACESII забезпечує покидання літака на стоянці і у польоті при швидкості 1100 км/год на висотах до 15000 метрів.
У другій половині 1980-х років літаки F-16C/D були обладнані засобами зниження помітності (металізований ліхтар кабіни з внутрішньої сторони, застосовані радіовбирні матеріали в зоні повітрязабірників).
Модифікації
Існує кілька модифікацій винищувача:
F-16А — одномісний багатоцільовий винищувач в основному для дій в світлий час доби. Перший серійний варіант F-16. Виробництво завершене в березні 1985 року. Випускається тільки для іноземних замовників.
F-16В — двомісний навчально-бойовий варіант F-16А. Виробництво для ВПС США припинене в 1985 році.
F-16C — одномісний вдосконалений багатоцільовий винищувач. Поставляється ВПС США з липня 1984 року.
F-16D — двомісний навчально‑бойовий варіант F-16C. Поставляється ВПС США з вересня 1984 року.
F-16ADF — винищувач ППО для національної гвардії ВПС США. У цей варіант в 1989–1992 роках модифіковані 279 раніше побудованих F-16A і F-16B.
RF-16C (F-16R) — розвідувальний варіант.
Технічні характеристики
Винищувач F-16 має такі основні характеристики:
Розмах крила — 9,45 м
Довжина літака — 15,03 м
Висота літака ‑ 5,09 м
Площа крила ‑ 27,87 м²
Маса порожнього літака в кілограмах:
F-16A — 7365
F-16В — 7655
F-16C — 8275
F-16D ‑ 8855
Маса палива в кілограмах:
F-16A/C — 3105
F-16B/D — 2565
Злітна маса (розрахункова з повним запасом палива) в кілограмах:
F-16A, F-16C/D — 11839.
Посадочна швидкість — 226 км/г.
Практична стеля — 15240 м.
Практична дальність — 1315 км, перегінна дальність — 3890 км.
Озброєння винищувача — шестиствольна авіаційна гармата General Electric М61-А-1 (6000 пострілів на хвилину, 511 набоїв), до шести КР (керованих ракет) ближнього бою AIM-9L/M/P «Sidewinder». У варіанті винищувача-бомбардувальника — може нести КР класу «повітря-поверхня», а також керовані бомби з лазерною і оптоелектронною системами наведення, звичайні бомби Mk.82, Mk.83 і Mk.84. F-16ADF можуть нести УР класу «повітря-повітря» середньої дальності AIM-7 «Sparrow». Можливе використання КР класу «повітря-поверхня» AGM‑65A/B/D «Maverick».
https://uk.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon