Державне бюро розслідувань — правоохоронний орган України, створення якого передбачено Кримінальним процесуальним кодексом України у термін до 20 листопада 2017 року[1].
Ідеологія нового відомства полягає в тому, що воно буде розслідувати кримінальні провадження, в яких фігурують правоохоронці, судді і найвищі службовці (від міністрів до начальників главків).
Про невдалі спроби створення Національного бюро розслідувань України див.: Національне бюро розслідувань України.
13 квітня 2012 року був прийнятий новий Кримінальний процесуальний кодекс України, згідно з яким Державне бюро розслідувань є органом досудового розслідування (поряд з ОВС, СБУ, Податковою службою).
Amnesty International неодноразово закликала Україну прискорити створення бюро розслідувань із функцією незалежного розслідування протиправних дій міліції[2].
Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України за 2013 рік містить позицію Президента України В. Януковича відносно ДБР, а саме:
«Одним із важливих питань інституційного забезпечення реформування правоохоронних органів є створення Державного бюро розслідувань України – нового органу, до функцій якого має перейти розслідування злочинів, скоєних державними службовцями високого рангу, працівниками правоохоронних органів i суддями. Зазначений орган має бути створений у такій формі, яка забезпечить належний рівень його незалежності, ефективності і професійності...»[3]
У Законі «Про прокуратуру», прийнятому 14 жовтня 2014 року, закладене майбутнє утворення ДБР (п.п. 4, 5, 11 розд. XIII).
Проект закону про Державне бюро розслідувань України внесено до парламенту 1 серпня 2013 року[4]. Його автор — А. А. Кожем'якін.
Колишній Генеральний прокурор України Віктор Пшонка заявляв, що створення ДБР можливе у 2014 році[5].
Проектом конституційної реформи Президента Петра Порошенка запропоновано надати Президентові України право призначення і звільнення Голови ДБР за згодою Верховної Ради. Парламент також може висловити недовіру Голові ДБР, що має наслідком його відставку з посади[6].
У рамках антикорупційних ініціатив Уряду Яценюка, Мін'юст, МВС, Мінрегіон та урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики повинні до 1 вересня 2014 р. повинні розробити проект закону «Про Державне бюро розслідувань»[7].
З прийняттям Закону України «Про систему спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції» від 14 жовтня 2014 року, ідея ДБР була потіснена (але не замінена) ідеєю Національного антикорупційного бюро України. Закон передбачає майбутнє виникнення спорів між цими органами з питань підслідності, які належить вирішувати Генпрокурору (пп. «ї» п. 3 ч. 2 Розділу ІV Закону).
Коаліційна угода, підписана 21 листопада 2014 р. парламентськими партіями України VIII скликання, передбачає (п. V.3) створення Державного бюро розслідувань. До ДБР повинні перейти слідчі функції органів прокуратури і частково Служби безпеки України. В частині боротьби з корупцією — окрім питань, що належать до відання Національного антикорупційного бюро[8][9].
«Зараз ведуться дискусії, які конкретно функції, крім слідства, цей орган перебере на себе з прокуратури, МВС і СБУ та інших силових органів» (І. Коліушко)[10].
Прийняття закону про ДБР планується у вересні 2015 року[11].