Країни Євросоюзу в 10 разів збільшили закупівлю російського зерна.
За даними Євростату у 2023 році закупівлі російського зерна зросли на 22% на місяць та в 10 разів на рік.
З початку поточного маркетингового року по 1 грудня країна-агресорка відвантажила до країн ЄС 2,23 млн т зернових та зернобобових культур — це понад удвічі більше, ніж за аналогічний період минулого року (968 тис. т), повідомляє російський зерновий союз.
Найбільші імпортери:
Іспанія — 40%. Відвантаження в цю країну зросли у 8,8 разів (850 тис. т проти 96 тис.т за аналогічний період минулого сезону);
Італія — 35%. Закупівлі зросли в 7,7 разів (812 тис. т проти 105 тис. т);
Бельгія — 17%. Зростання у 3,7 рази (198 тис. т проти 52 тис. т);
Греція — збільшила закупівлі в 1,9 рази (160 тис. т проти 85 тис. т).
Латвія також входить в число лідерів по закупках російського зерна, хоча відвантаження до цієї країни впали до 105 тис. т із 410 тис. т роком раніше, про це повідомляв російський «Інтерфакс».
Головним постачальником зерна до ЄС поки що залишається Україна, хоча її частка за рік зменшилися на чверть, до 1,2 млн т. Натомість наростила експорт Бразилія (до 1,1 млн т) і Туреччина (до 204 тис т).
Шляхи російського зерна
Ввівши з початку війни санкції проти росії, Європа, тим не менш, не обмежила ввіз її сільгосппродукції. Зважаючи на міжнародну обстановку, нині великі компанії дуже неохоче надають інформацію ЗМІ щодо своєї співпраці з росією, тому що просто її переформатували.
«Більшість того, що виходить, обробляється російськими трейдерами, які використовують (оренодовані — ред.) судна, які міжнародні трейдери не чіпають», — повідомив виданню інсайдер.
Суходолом російське збіжжя потрапляє до ЄС через балтійські країни і Білорусь.
Президент Литовської асоціації переробників і торговців зерном (LGPPA) Кароліс Шимас
«Схема дуже проста. Дві найбільші калінінградські компанії експортують зерно транзитом через порти Литви, вимагають та отримують дозвіл на перевезення зерна транзитом через Литву. Податки за них сплачує литовський експедитор. Потім входить литовська компанія — покупець зерна, а російське зерно надходить у порт, на один із найбільших терміналів, і успішно йде до третіх країн. Усі мита сплачені, дозволи отримано. І таких компаній багато. У цій схемі беруть участь литовські посередники, експедитори, перевізники, логістичні компанії»
За словами Шимаса, експорт російського зерна через територію Литви у 2023 році збільшився на 5 млн т (з 15 млн т до 21 млн т).
Аналогічна ситуація і в Латвії.
За 11 місяців минулого року країна імпортувала з росії 333 225 т зернових продуктів, що на 51,5% більше, ніж за відповідний період 2022 року, коли було завезено 219 959 т, повідомили у Службі державних доходів (СДД). За 11 місяців минулого року з росії через Латвію транзитом було перевезено 1,975 млн т зернових продуктів, що у 2,3 рази більше, ніж за такий же період 2022 року, коли через Латвію було перевезено 861 068 т зернових. Про це пише місцеве інтернет-видання.
У Службі державних доходів пояснили, що товари, які пройшли процедуру імпорту або випущені для вільного обігу, набувають статусу товарів Європейського союзу (ЄС) і вільно циркулюють на території ЄС. Їх можна споживати в Латвії або перевозити в іншу державу-член без проходження митних процедур, включаючи транзит.
«Серед експортерів зерна вже ходить каламбур, який не робить честі Литві та Латвії: в Калінінграді є порт Клайпеда, а в центральній росії — порти Лієпая та Рига», — сумно жартує Кароліс Шимас.