Процедура введення „воєнного стану” наступна: РНБО подає пропозицію Президенту, який видає відповідний указ, який підлягає затвердженню парламентом протягом двох днів.
Після цього військове командування отримує широкий спектр повноважень, у тому числі обмежувати пересування громадян, їх в'їзд і виїзд з території ВС, забороняти діяльність партій і організацій, масові заходи, проводити обшуки та огляди, змінювати режим роботи ЗМІ і цифрових мереж, відчужувати майно фіз - і юросіб, а також вводити картки на продукти харчування і товари першої необхідності.
Ці повноваження серед іншого дозволяють військовому командуванню контролювати потоки інформації на території ВС. Офіцери можуть віддавати команди підприємствам зв'язку, телекомпаніям, видавництвам, а також культурно-просвітницьких установ, у тому числі театрам. Їх можуть використовувати для пропаганди серед військ і цивільних. Паралельно влади можуть заборонити любительське радіомовлення, а також користування інтернетом.
«Воєнний стан», на відміну від «надзвичайного», не обмежений у часі. При ВС командування може перевести роботу бізнесу на обслуговування потреб оборони, а також вилучати його майно для потреб армії. Військове керівництво також має право запроваджувати трудову повинність для громадян з метою оборони держави. ВС в свою чергу передбачає можливість тимчасової або безповоротної евакуації жителів території з обов'язковим наданням постійного або тимчасового житла.
Таким чином, під час ВС громадян на території його дії зможуть залучати до "суспільно корисним" робіт. У їх числі може бути робота вантажника, рятувальника з розбору завалів, народного дружинника і т. д. Закон встановлює, що строки виконання таких робіт та їх оплата визначаються Трудовим кодексом.
Особливі права військового командування дозволять використовувати потенціал бізнесу цих регіонів
Багато з прописаних у законах обмежень вже де-факто діють на території Донбасу, з-за чого введення ВС може виявитися простою формальністю для створення образу активності влади. Передбачається звуження повноважень місцевої влади на сході також не потрібно: у цих регіонах вона і так паралізована.
Військове становище, незважаючи на суворість правил, не перетворює права людини в фікцію. Закон перераховує безліч прав, обмежувати які заборонено навіть при складному становищі. У їх число входить заборона на тортури і приниження, в тому числі образливі покарання. Громадяни зберігають за собою право на чесний справедливий суд та допомога юристів. Крім того, люди можуть не свідчити проти себе і своїх близьких.
У той же час, при введенні ВС Верховна Рада збирається і працює у сесійному режимі. При ВС заборонено розпускати парламент, а також проводити вибори і референдуми. Крім того, неможливо буде зупинити повноваження уповноваженого з прав людини, місцевого самоврядування, міністерств, прокуратур і судів.
При введенні ВС владі варто підготувати і зважену інформаційну політику: максимально оповістити мешканців охоплених бойовими діями територій і запобігти пропагандистські атаки з протилежного боку. В іншому випадку новий правовий режим ризикує стати ширмою для неефективності рішень влади.
Воєнний стан скасовується указом глави держави в разі усунення загрози нападу чи небезпеки державній незалежності України, її територіальної цілісності". Пропозиція щодо скасування ВС президенту подає Радбез або ж Рада.